Followers

Futsal oh futsal :)

Semalam aku macam biase pegi main futsal. Main ngn kawan kawan aku di bandar. Best main semalam sume semangat pelik jer. HAHAHA! Aku pon buat buat la semangat gak. Urm, sume menjadi semangat disebabkan semalam mempunyai 3 team dan kalau satu team yang sedang lawan tu dah kalah 2gol dieorang terpakse la keluar *mntk maaf la yerk! HAHA ! Untuk mempertahankan juara court sesebuah team mesti main ngn semangat.

Aku search futsal kat google td then aku jumpe la asal usul futsal.

> Futsal bermula di Montevideo, Uruguay pada tahun 1930, ketika Juan Carlos Ceriani mencipta sebuah versi sepak bola untuk kompetisi di YMCA. Di Brazil, versi ini dikembangkan di jalan-jalan Sao Paulo *ni la street futbol* dan akhirnya sebuah buku peraturan diterbitkan. Sukan ini mula masuk ke seluruh Amerika Syarikat dan popularitinya memastikan bahawa badan dibentuk dengan nama FIFUSA (FederaciónInternacional de Futbol de Salon) pada tahun 1971 bersama-sama dengan Kejohanan Dunia. The KATIURKA pertama Kejohanan Dunia diadakan di Pourt ou Prince dan kejuaraan di menangi oleh tuan rumah iaitu Brazil dan dinobat kan di depan Paraguay daUmbrella. Dalam satu pertikaian antara FIFA dan FIFUSA atas pentadbiran Fútbol, FIFUSA mencipta perkataan Fut-sal pada tahun 1985.

Tu je yang aku tahu lepas aku bace ni sume kat wikipedia. Tapi kan, semalam aku jumpe orang yang minat Surfing. Aku dah la yang mengidam giler nak main Surfing tu. Harap-harap la ade peluang tu. Kalau ade sure ah aku rebat peluang tu. *org kate rezeki jangan ditolak, maut jangan dicari.

No comments: